|
Om BMWCup
BMW Sport Club som grundades 1990 arrangerar BMWCup sedan 1996. Ett av Cupens syften är att främja tävlande med BMW-bilar. Därför tillåts enbart baskarosser i stål tillverkade av BMW. Likaså tillåts enbart motorblock och topplock tillverkade av BMW.
Klasserna
Standard
BMW Cups "instegsklass", men kanske också den med hårdast konkurens. Här kan ALLA prova på att åka banracing utan att det ska behöva bli "för dyrt". Bilarna får modifieras vad beträffar stötdämpare och fjädrar, men i övrigt tillåts enbart originaldelar tillhörande bilmodellen. (Det är mao tillåtet att använda sig av bla BMW:s originalmonterade sportlådor, diffbromsar mm.) Motorn får i stort sätt bara "finjusteras". Max hjuldim. är 15". Bilarna måste uppfylla säkerhetsregler fastställda av SBF. Bilmodeller som förekommer är bla 323 E21, 2002ti och 318is.
Modifierad
BMW Cups yngsta klass. En intressant "mellanklass" innehållande trimmade bilar, men med vissa restriktioner att hålla sig inom, bla en maxgräns för hjul och motorsstorlek. Även här är det max 15" som gäller, men racingdäck, sk. Slicks, är tillåtet. Motorernas effekt begränsas av volymen, max 2,8 l för 2-ventilsteknik och 1,8 l för 4-ventilsteknik. De flesta deltagande bilarna är byggda enbart för BMW Cup, men även andra bilar från tex olika långloppsserier och SSK/Yokohama Cup deltar. Vinnarbilar kan vara en "vass" 2002 eller 325i.
Special
BMW Cups tunga elefanter. Här finns inga restriktioner angående hjul och motorstorlek. Narturligtvis tillåts slicks även här. Bilarna vi hittar i denna klassen är bla fd DTM M3:or, ex. BTCC 320i. Men även här finns det fina "hemmabyggen", trimmade till bristningsgränsen, bla ett par M3E36.
Här klassar ofast bilar från SSK/SLC och avancerade långloppsbilar in.
Turbo eller annan överladdning är ej tillåten.
Inställningssetup värden och resultat!
Dämpare fram:
Mjukare sättning ger överstyrt vid ojämnt underlag.
Hårdare sättning ger understyrt vid ojämnt underlag.
Dämpare bak:
Mjukare sättning ger understyrt vid ojämnt underlag.
Hårdare sättning ger överstyrt vid ojämnt underlag.
Fjädervärde fram:
Mjukare fjäder ger överstyrning och bättre följsamhet.
Hårdare fjäder ger understyrning och studsigare karaktär.
Fjädervärde bak:
Mjukare fjäder ger understyrning och bättre följsamhet.
Hårdare fjäder ger överstyrning och studsigare karaktär.
Hämmare fram:
Mjukare ger bättre grepp fram, men överstyrt vid snabba böjar.
Hårdare ger bättre grepp bak, men understyrt vid långsamma böjar.
Hämmare bak:
Mjukare ger bättre grepp bak, men understyrt vid långsamma böjar.
Hårdare ger bättre grepp fram, men överstyrt vid snabba böjar.
Höjd fram:
Högre ger sämre grepp fram, men mer neutral i snabba böjar.
Lägre ger bättre grepp fram, men överstyrt främst i snabba böjar.
Höjd bak:
Högre ger bättre grepp fram, men överstyrt.
Lägre ger bättre grepp bak, men understyrt.
Camber fram:
Mer ger bättre grepp fram, men överstyrt.
Mindre ger bättre grepp bak, men understyrt.
Camber bak:
Mer ger bättre grepp bak, men understyrt.
Mindre ger bättre grepp fram, men överstyrt.
Toe fram:
Toe-in ger bättre instyrning, kan bli överstyrd just i ingången.
Toe-out ger sämre instyrning och blir nervös rakt fram.
Toe bak:
Toe-in ger sämre instyrning och kan bli understyrd.
Toe-out ger bättre instyrning, men blir nervös rakt fram.
För att minska däckens krypvinkel:
· Öka trycket i däcken.
· Bredare fälgar och däck med lägre profil.
· Hårdare fjädrar.
· Hårdare krängare.
· Mer negativ cambervinkel.
· Mindre hjulbelastning.
Överstyrning erhålles genom:
· Högre lufttryck fram och bak.
· Bredare däck fram, smalare bak.
· Mjukare gummiblandning i framdäcken, hårdare bak.
· Mera negativ camber fram, mindre bak.
· Mera toe-in fram.
· Mera toe-out bak.
· Mjukare fjäder fram, hårdare bak.
· Hårdare krängare bak.
· Sänk rollcenter bak, höj fram.
· Sänk tyngdpunkten fram, höj bak.
· Flytta vikt bakåt i bilen.
Understyrning erhålles genom:
· Lägre lufttryck fram och bak.
· Smalare däck fram, bredare bak.
· Hårdare gummiblandning i framdäcken, mjukare bak.
· Mindre negativ camber fram, mera bak.
· Mindre toe-in fram.
· Mindre toe-out bak.
· Hårdare fjädrar fram, mjukare bak.
· Mjukare krängare bak.
· Höjd rollcenter bak, sänkt fram.
· Höjd tyngdpunkt fram, sänkt bak.
· Flytta vikt framåt i bilen.
Chassijustering
Chassijustering |
Påverkan av bilens balans |
Symptom vid FÖR MYCKET justering |
Öka fjäderkonstant fram (hårdare framfjädrar) |
Mindre överstyrning |
Extrem understyrning, framänden studsar i kurvor, mycket hjulspinn på framhjulsdriven bil. |
Minska fjäderkonstant fram (mjukvare framfjädrar) |
Mindre understyrning |
För mycket överstyrning, överstyrning följt av understyrning om fjädern är så mjuk att bilen bottnar i roll. |
Öka fjäderkonstant bak (hårdare bakfjädrar) |
Mindre understyrning |
För mycket överstyrning, studs i kurvor, nervös |
Minska fjäderkonstant bak (mjukare bakfjädrar) |
Mindre överstyrning |
Bilen understyr. Understyrning, sedan överstyrning när bilen bottnar i roll. |
Styvare/grövre främre krängningshämmare |
Mindre överstyrning. |
Extrem understyrning. |
Vekare/tunnare främre krängningshämmare |
Mindre understyrning |
Överstyrning |
Styvare/grövre bakre krängningshämmare |
Mindre understyrning |
Extrem överstyrning. |
Vekare/tunnare bakre krängningshämmare |
Mindre överstyrning |
Understyrning |
Öka däcktryck fram |
Mindre understyrning |
Mindre traction när däckkontaktytan antar formen av en ballong,
ännu mer understyrning, hjulspinn på framhjulsdriven bil, stötig gång,
däcken slits i mitten. |
Minska däcktryck fram |
Mer understyrning. Kan ge bättre traction på FWD bil |
Kanterna slits snabbt då däcket viker sig, känns sladdrigt och oprecist, bitar kan lossna då däcket går för varmt. |
Öka däcktryck bak |
Mindre överstyrning |
Mindre traction när däckkontaktytan antar formen av en ballong,
ännu mer understyrning, hjulspinn på bakhjulsdriven bil, stötig gång, däcken
slits i mitten. |
Minska däcktryck bak |
Mer överstyrning |
Kanterna slits snabbt då däcket viker sig, känns sladdrigt och oprecist, bitar kan lossna då däcket går för varmt. |
Mer negativ camber på framhjulen |
Mindre understyrning |
Dåliga bromsprestanda, bilen är orolig på svagt lutande vägare, däcken slits snabbt i innerkant. Hjulspinn på framhjulsdriven bil |
Mer positiv camber på framhjulen |
Mer understyrning, |
Dåliga bromsprestanda, bilen är orolig eller drar snett på
lutande vägar, däcken slits snabbt i ytterkant. |
Mer negativ camber på bakhjulen |
Mindre överstyrning, mer grepp bak. |
Mer överstyrning, bilen kan kännas nervös i bakvagnen, däcken slits i innerkant. Risk för hjulspinn på bakhjulsdriven bil |
Mer positiv camber på bakhjulen |
Mer överstyrning, mer förlåtande på släppgränsen |
Kan bli nervös i bakvagnen, däcken slits i ytterkant. |
För mycket sänkning, boulevardbrännarstil... |
Bilen kan bli nervös med oförutsägbara egenskaper, kör inte för nära, låt dem åka av själva... |
Det mesta. Dålig fjädringsväg ger plötslig över- eller understyrning vid bumpislag, rollstyrningseffekter, instabilitet i bromsning. |
Toe-in fram |
Bilen går stadigt rakt fram. Initial instyrning blir seg men
biter hårdare sedan och kan överstyra. Kan bli instabilare vid kombinerad
broms/sväng. |
Kan vara lite slingrig i bromsning. |
Toe-in bak |
Stadig vid raktframkörning, troligen stadigare i högfartsbromsning, kan bli stabilare vid kurvtagning vid lastväxelreaktioner. |
Sliter ytterkant på däcken, vandrar i bakvagnen. |
Toe-out fram |
Bra instyrning, sedan lugn och stadig. |
Bilen är riktigt nervös vid bromsning, äter däckens insidor, svårt att köra rakt fram, extremt spårkänslig. |
Toe-out bak |
Hjälper bilen att komma runt, användbart i trånga och långsamma slalombanor. |
Värdelöst för gatkörning, ger överstyrning vid gassläpp, bilen vandrar bak, ostadig vid acceleration (RWD), däcken slits snabbt på insidan. |
Positiv caster fram |
Bättrar stabilitet, statisk kurvtagning och instyrning eftersom
man får mer negativ camber då hjulen svängs. |
Kan öka understyrning, speciellt på bilar med breda lågprofildäck
p.g.a. ändrad corner weight. |