Om BMWCup

BMW Sport Club som grundades 1990 arrangerar BMWCup sedan 1996. Ett av Cupens syften är att främja tävlande med BMW-bilar. Därför tillåts enbart baskarosser i stål tillverkade av BMW. Likaså tillåts enbart motorblock och topplock tillverkade av BMW.

Klasserna

Standard

BMW Cups "instegsklass", men kanske också den med hårdast konkurens. Här kan ALLA prova på att åka banracing utan att det ska behöva bli "för dyrt". Bilarna får modifieras vad beträffar stötdämpare och fjädrar, men i övrigt tillåts enbart originaldelar tillhörande bilmodellen. (Det är mao tillåtet att använda sig av bla BMW:s originalmonterade sportlådor, diffbromsar mm.) Motorn får i stort sätt bara "finjusteras". Max hjuldim. är 15". Bilarna måste uppfylla säkerhetsregler fastställda av SBF. Bilmodeller som förekommer är bla 323 E21, 2002ti och 318is.

Tävlande i Standard

 

Modifierad

BMW Cups yngsta klass. En intressant "mellanklass" innehållande trimmade bilar, men med vissa restriktioner att hålla sig inom, bla en maxgräns för hjul och motorsstorlek. Även här är det max 15" som gäller, men racingdäck, sk. Slicks, är tillåtet. Motorernas effekt begränsas av volymen, max 2,8 l för 2-ventilsteknik och 1,8 l för 4-ventilsteknik. De flesta deltagande bilarna är byggda enbart för BMW Cup, men även andra bilar från tex olika långloppsserier och SSK/Yokohama Cup deltar. Vinnarbilar kan vara en "vass" 2002 eller 325i.

Tävlande i Modifierad

 

Special

BMW Cups tunga elefanter. Här finns inga restriktioner angående hjul och motorstorlek. Narturligtvis tillåts slicks även här. Bilarna vi hittar i denna klassen är bla fd DTM M3:or, ex. BTCC 320i. Men även här finns det fina "hemmabyggen", trimmade till bristningsgränsen, bla ett par M3E36.
Här klassar ofast bilar från SSK/SLC och avancerade långloppsbilar in.
Turbo eller annan överladdning är ej tillåten.

Tävlande i Special

 

 

Inställningssetup värden och resultat!

 

Dämpare fram:

Mjukare sättning ger överstyrt vid ojämnt underlag.

Hårdare sättning ger understyrt vid ojämnt underlag.

 

Dämpare bak:

Mjukare sättning ger understyrt vid ojämnt underlag.

Hårdare sättning ger överstyrt vid ojämnt underlag.

 

 

Fjädervärde fram:

Mjukare fjäder ger överstyrning och bättre följsamhet.

Hårdare fjäder ger understyrning och studsigare karaktär.

 

Fjädervärde bak:

Mjukare fjäder ger understyrning och bättre följsamhet.

Hårdare fjäder ger överstyrning och studsigare karaktär.

 

 

Hämmare fram:

Mjukare ger bättre grepp fram, men överstyrt vid snabba böjar.

Hårdare ger bättre grepp bak, men understyrt vid långsamma böjar.

 

Hämmare bak:

Mjukare ger bättre grepp bak, men understyrt vid långsamma böjar.

Hårdare ger bättre grepp fram, men överstyrt vid snabba böjar.

 

 

Höjd fram:

Högre ger sämre grepp fram, men mer neutral i snabba böjar.

Lägre ger bättre grepp fram, men överstyrt främst i snabba böjar.

 

Höjd bak:

Högre ger bättre grepp fram, men överstyrt.

Lägre ger bättre grepp bak, men understyrt.

 

 

Camber fram:

Mer ger bättre grepp fram, men överstyrt.

Mindre ger bättre grepp bak, men understyrt.

 

Camber bak:

Mer ger bättre grepp bak, men understyrt.

Mindre ger bättre grepp fram, men överstyrt.

 

 

Toe fram:

Toe-in ger bättre instyrning, kan bli överstyrd just i ingången.

Toe-out ger sämre instyrning och blir nervös rakt fram.

 

Toe bak:

Toe-in ger sämre instyrning och kan bli understyrd.

Toe-out ger bättre instyrning, men blir nervös rakt fram.

 

 

För att minska däckens krypvinkel:

·                     Öka trycket i däcken.

·                     Bredare fälgar och däck med lägre profil.

·                     Hårdare fjädrar.

·                     Hårdare krängare.

·                     Mer negativ cambervinkel.

·                     Mindre hjulbelastning.

 

Överstyrning erhålles genom:

·                     Högre lufttryck fram och bak.

·                     Bredare däck fram, smalare bak.

·                     Mjukare gummiblandning i framdäcken, hårdare bak.

·                     Mera negativ camber fram, mindre bak.

·                     Mera toe-in fram.

·                     Mera toe-out bak.

·                     Mjukare fjäder fram, hårdare bak.

·                     Hårdare krängare bak.

·                     Sänk rollcenter bak, höj fram.

·                     Sänk tyngdpunkten fram, höj bak.

·                     Flytta vikt bakåt i bilen.

 

Understyrning erhålles genom:

·                     Lägre lufttryck fram och bak.

·                     Smalare däck fram, bredare bak.

·                     Hårdare gummiblandning i framdäcken, mjukare bak.

·                     Mindre negativ camber fram, mera bak.

·                     Mindre toe-in fram.

·                     Mindre toe-out bak.

·                     Hårdare fjädrar fram, mjukare bak.

·                     Mjukare krängare bak.

·                     Höjd rollcenter bak, sänkt fram.

·                     Höjd tyngdpunkt fram, sänkt bak.

·                     Flytta vikt framåt i bilen.

 

 

 

 

 

Chassijustering

 

 

Chassijustering

Påverkan av bilens balans

Symptom vid FÖR MYCKET justering

Öka fjäderkonstant fram (hårdare framfjädrar)

Mindre överstyrning

Extrem understyrning, framänden studsar i kurvor, mycket hjulspinn på framhjulsdriven bil.

Minska fjäderkonstant fram (mjukvare framfjädrar)

Mindre understyrning

För mycket överstyrning, överstyrning följt av understyrning om fjädern är så mjuk att bilen bottnar i roll.

Öka fjäderkonstant bak (hårdare bakfjädrar)

Mindre understyrning

För mycket överstyrning, studs i kurvor, nervös

Minska fjäderkonstant bak (mjukare bakfjädrar)

Mindre överstyrning

Bilen understyr. Understyrning, sedan överstyrning när bilen bottnar i roll.

Styvare/grövre främre krängningshämmare

Mindre överstyrning.

Extrem understyrning. 
Dålig instyrning
Lyfter inre framhjulet i kurvor.
Mycket hjulspinn på FWD bil.

Vekare/tunnare främre krängningshämmare

Mindre understyrning
Bra instyrning

Överstyrning
Ostadig instyrning
Lyfter inre bakhjul i kurvor

Styvare/grövre bakre krängningshämmare

Mindre understyrning
 

Extrem överstyrning.
Lyfter inre bakhjul i kurvor vilket kan vara bra på framhjulsdrivna bilar.

Vekare/tunnare bakre krängningshämmare

Mindre överstyrning

Understyrning

Öka däcktryck fram

Mindre understyrning
 

Mindre traction när däckkontaktytan antar formen av en ballong, ännu mer understyrning, hjulspinn på framhjulsdriven bil, stötig gång, däcken slits i mitten. 
Lägre bränsleförbrukning! Kan ibland ge bättre våtgrepp.

Minska däcktryck fram

Mer understyrning. Kan ge bättre traction på FWD bil
 

Kanterna slits snabbt då däcket viker sig, känns sladdrigt och oprecist, bitar kan lossna då däcket går för varmt. 

Öka däcktryck bak

Mindre överstyrning
 

Mindre traction när däckkontaktytan antar formen av en ballong, ännu mer understyrning, hjulspinn på bakhjulsdriven bil, stötig gång, däcken slits i mitten. 
Lägre bränsleförbrukning! Kan ibland ge bättre våtgrepp.

Minska däcktryck bak

Mer överstyrning
Kan ge bättre traction på RWD bil

Kanterna slits snabbt då däcket viker sig, känns sladdrigt och oprecist, bitar kan lossna då däcket går för varmt.

Mer negativ camber på framhjulen

Mindre understyrning

Dåliga bromsprestanda, bilen är orolig på svagt lutande vägare, däcken slits snabbt i innerkant. Hjulspinn på framhjulsdriven bil

Mer positiv camber på framhjulen

Mer understyrning,
Kan bli stadigare vid raktframkörning
 

Dåliga bromsprestanda, bilen är orolig eller drar snett på lutande vägar, däcken slits snabbt i ytterkant.
Positiv camber är godkänt på högerhjulen på Falkenbergsbanan!

Mer negativ camber på bakhjulen

Mindre överstyrning, mer grepp bak.

Mer överstyrning, bilen kan kännas nervös i bakvagnen, däcken slits i innerkant. Risk för hjulspinn på bakhjulsdriven bil

Mer positiv camber på bakhjulen

Mer överstyrning, mer förlåtande på släppgränsen

Kan bli nervös i bakvagnen, däcken slits i ytterkant.

För mycket sänkning, boulevardbrännarstil...

Bilen kan bli nervös med oförutsägbara egenskaper, kör inte för nära, låt dem åka av själva...

Det mesta. Dålig fjädringsväg ger plötslig över- eller understyrning vid bumpislag, rollstyrningseffekter, instabilitet i bromsning.

Toe-in fram

Bilen går stadigt rakt fram. Initial instyrning blir seg men biter hårdare sedan och kan överstyra. Kan bli instabilare vid kombinerad broms/sväng.
(0.5- 1.0 mm total toe-in)

Kan vara lite slingrig i bromsning. 
Friktion på rakorna
Äter utsidan av däcken.

Toe-in bak

Stadig vid raktframkörning, troligen stadigare i högfartsbromsning, kan bli stabilare vid kurvtagning vid lastväxelreaktioner.

Sliter ytterkant på däcken, vandrar i bakvagnen.

Toe-out fram

Bra instyrning, sedan lugn och stadig. 
Kan ge extra stabilitet vid broms i kurva.
Funkar ofta bra på framhjulsdrivna bilar som får toe-in vid last.

Bilen är riktigt nervös vid bromsning, äter däckens insidor, svårt att köra rakt fram, extremt spårkänslig.

Toe-out bak

Hjälper bilen att komma runt, användbart i trånga och långsamma slalombanor.

Värdelöst för gatkörning, ger överstyrning vid gassläpp, bilen vandrar bak, ostadig vid acceleration (RWD), däcken slits snabbt på insidan.

Positiv caster fram

Bättrar stabilitet, statisk kurvtagning och instyrning eftersom man får mer negativ camber då hjulen svängs. 
6-7 grader positivt. Negativ caster är inte särskilt användbart.

Kan öka understyrning, speciellt på bilar med breda lågprofildäck p.g.a. ändrad corner weight.
Ökar styrkrafterna.
FWD bilar kan få ökad torque steer med överdriven positiv caster.
Överdriven caster kan fungera dåligt på vått underlag pga extra camber och corner weight.