• BMW 325i 24v
  • Bilen körs i BMW Cup klass special
  • Årsmodell: 1981
  • Kaross: E21
  • Motor: 2500cc rak 6a 24 ventiler 200hk
  • Chassi fram: Ställbara gula Koni, coilover, E34 bärarmar
  • Chassi bak: E12 dämpare, sänkfjäder E23
  • Däck: Toyo R 205/50-15
  • Bromsar fram: E34 540 ok, 750 slitsade skivor, röda EBC
  • Bromsar bak:E30 325 fram ok, ventilerade skivor, org belägg
  • Toppfart: ca 200 km/h
  • Tankvolym 27 liter
  • Byggd: År 2005/2006 av Anders & Magnus , Gävle
 

 

RACING !

Ett bygge från orginalbil till cup-bil. Här nedan några bilder under bygget.

 

Före Efter

Framvagnen ombyggd med E34 stag.

Motor 2.5 24v -91

E34 fjäderben bak, gamla pumpen

Test med Zender fälgar, med kul offset.

Kolla cambern

Rost !

Som den såg ut före ombyggnad.

Den gamla 323 motorn

Helt stumma bakaxelupphängningar

Rost lagad

Nygjort 2.5 tums avgassystem

Ny stum upphängning av diffen

Ny monterade rostfria 2.5tums simons dämpare

Den nya motorn på plats

Inpassning av kylare

Stötfångare från en E30 bak monterad

Test med skum breddare

Bursvtetsning

Bakre justerbara fjäderbenstornen

Magnus in action

Anders in action

Främre dörrsträvan

Bakre bursträvorna

Ny glasfiber huv och front

Slitsade 750 skivor 302x28 mm

Bak bromsar E30 325 fram

Bromsok från 540 fram

Burrör mot frömre tornet

Förstärkning av bakaxel infästning

Rör bakom instrumentpanel

En dåre bakom ratten

Luftfiltret inanför heljustinsattsen, som till synes bortplockad

Framfjädrar från Snowball racing 450kpm

Aluminiumplåt 0.8 på dörrsidorna

Bockat burrör i dörröppning

Stolsfästen

Toyotastagets infästning

Igensvetsad taklucka

Bakretornen svetsade i buren

Bältesinfästningar i burröret

Buren även svetsad i kardantunneln

Provmonterad coilover

Hjälpfäder från Sellholms 150kg

E34 fjäderbenet converterat till coilover, observera SKF muttrar.

Bromsskivor fram 302x28mm

Redline olja till växellåda och diff

Anders som testar personlig utrustning

Plåt mellan kupen och baklucka

Fjäderbenet på plats med en svarvad plasthylsa mellan fjädrarna

Bakrefästet justerat

Aluminiumvinge för mer downforce bak !

Ute och luftar den , fortfarande röd

Testkörning känndes OK!

E30 panelen inpassad

Bakre E34 fjäderpenen , kortad fäder och låst med vajer (Tillfällig lösning)

Nu börjar ridehigh närma sig

Underarbetet i fullgång

En racedriver med spackel

Jaha då var det lackat , ute på gården !!!

Så resultatet blev väl så där , men den är vit!

Vitt överallt

Magnus som tydligen glömt att man kan lyfta högre med pelarlyften

Vit och nu börjar det se ut som en bil igen

Nya baklysen och orginal svartplast imellan

Elkopplingar pg

Kabeldragning

Ute och luftar den igen den här gången VIT!

Besiknings man från SBF hällsade på, så nu finns det en vagnbok !

Farsan svarvar hållare för ledlagren till övre fjäderbens fästena

Ämne före bearbetning

Svarvning

Magnus övervakar

Snygg stilbild !

Färdigt (nästan ska borras lite oxså)

Startnummer 4 i BMWcup special !

Oljetemperatur motor + växellåda + diff

Inpassning och montering av pvc rutor

Full fart med instrumenterings bygge

Instrument med mätare och varnings lampor (lysdioder)

En bild på bältet

Båda bilarna stripade med nya dekaler

Nice!

Racebil !

Kolla extra noga på Magnus däck ...

Och våran egen dekal :)

Kabelhärva

Vingen monterad

Kontrollpanel

Cockpit

Teamet ute på gården

Cockpit i mörker

Nya dekaler med Valvoline

Ett bygge från orginalbil till cup-bil.

Här ovan några bilder under bygget.

Bil : BMW 323i -81

            + Motor  M50 2.5 24v (192hk org.) med till hörande vxl.låda

            + Avgassystem enkelt 2.5 tums rör med 2 simons dämpare (Byggt 2007)

            + Chassi lättat från all onödig vikt ( inredning , ljuddämpning ... )

            + Batteriet flyttat till högerbak.

            + Framvagn - Fjäderben , bärarmar , gasdämpare , fjäder och topplagring från E34 535

            + Bakvagn - Fjäderben från E34 535

            + Justerbara fjäderbenstorn för höjdjustering fram o bak.

            + Bromsar - Fram E34 540 ok , skiva 302 * 28mm med racing belägg.

            + Bromsar - Bak E30 325 ok,  skiva 256 * 24mm med racing belägg.

            + Stålomspunna bromsslangar.

            + Bakaxel orginal diffad (Utvx 3.91 byggt 2007 (tidigare 3.46) )

            + Aluvinge bak

            + Front typ e30 m3 med extra downforce

            + Bur svetsas av rör 40mm och 45mm

            + Stol OMP & bälte Sabelt  för sexpunkt

            + Spacers efter behov ... ( testar med 25 mm )

            + M3 evo breddning skall byggas 2007

            + Bultmönster fram 5 x 120 och bak 4 x 100 (skall byggas om till 5 x 120 även bak)

            + Pinnbultar med hjulmuttrar istället för hjulbultar (skall ordnas)

            + BMW krysseker fälgar 15 tum med mönstrade TOYO slicks 205/50 ( 17 tums MOMO med DUNLOP slicks 2007)

            + Lack  alpinvit : 146

 

Lite annat kul !